5 Daagse excursiereis naar Dresden

Maandag 8 juni

We vertrokken mooi op tijd met 40 dames en een bagageruim vol koffers uit Landgraaf. Bij de eerste stop, in Siegen, werden we verrast met een glaasje “Brunssums Drupke”. Een leuk en lekker intermezzo! Rond het middaguur was het tijd voor een lunchpauze in Eisenach, met zijn prachtige huizen in Renaissancestijl, de St. Georgenkirche waar Bach gedoopt is en het voormalige huis van Luther aan het marktplein.

Via de departementen Thüringen en Saksen (wat is dit deel van Duitsland mooi…)  kwamen we rond 18.00 uur in Neu-Hermsdorf aan in Das Alte Zollhaus, een prachtig hotel midden in de bossen. Het is er `s nachts aardedonker en doodstil, prima omstandigheden voor een goede nachtrust. We kregen een lekker driegangen menu, waarna we moe, maar vol mooie indrukken van deze eerste dag ons bed opzochten.

Dinsdag 9 juni

Na een zeer uitgebreid ontbijt gingen we voor een eerste kennismaking naar Dresden. In de bus kregen we een plattegrond van de stad, die een goede aanvulling gaf  bij de uitleg van  de gids. Bij aankomst werden we begroet door een groepje straatmuzikanten die het Wilhelmus voor ons speelden. Dat leverde hun meteen al wat extra zakgeld op. De rondleiding met de gidsen startte bij de toren van de Zwinger, waar we konden luisteren naar het carillon dat speelt met porseleinen klokken. Het indrukwekkende gebouwencomplex van de Zwinger, dat net als alle overige gebouwen in het hart van Dresden in februari 1945 door bombardementen volledig verwoest werd, is na 70 jaar weer in de oorspronkelijke staat herbouwd. Een huzarenstuk! Het complex herbergt nu enkele musea, waar onder andere porselein en schilderijen van oude meesters te bewonderen zijn. August der Starke, een vorst die in en om Dresden overal zijn sporen nagelaten heeft, kwamen we ook tegen, hoog op zijn paard en helemaal met goud bekleed. Tenslotte bezochten we de Frauenkirche, een schitterende barokke kerk uit de 18de eeuw. Tijdens de “Andacht”viering konden we het prachtige interieur bewonderen.     De klanken van het orgelspel maakten het compleet. Het was heel jammer dat het Residenzschloss die dag gesloten was. In dit voormalige paleis van August der Starke is een grote verzameling kunstwerken en objecten te bewonderen die hij tijdens zijn leven bijeengebracht heeft. `s middags was er tijd om Dresden op eigen gelegenheid verder te verkennen.

Woensdag 10 juni

In de ochtenduren brachten we een bezoek aan Königstein, een van de  grootste bergforten  van Europa, dat midden in het Elbzandsteengebergte ligt op een rotsplateau van 240 meter hoogte. Het bestaat uit zo`n 50 voormalige militaire en civiele gebouwen, waaronder een ziekenhuis en een burchtkapel uit de 12 de eeuw. Zeer interessant, ook omdat aan het einde van de 16e eeuw deze burcht tot een machtig fort werd vergroot en ommuurd. De Elbe stroomde in de diepte om dit fort heen, wat een prachtig gezicht biedt! In luftkurort Gobrisch genoten we aansluitend van een heerlijk warm en koud lunchbuffet.

Vervolgens reden we naar de Bastei, een grote indrukwekkende rotsformatie op 305 meter hoogte. Allemaal grillige rotstoppen, die in zwart-grijze kleuren omhoog steken tussen de bossen. Je kon er via een aangelegd pad tussendoor lopen. Er zijn die dag heel wat foto`s gemaakt. Lang leve de digitale camera! Het was een prachtige dag met veel natuur en gelukkig ook heel mooi weer!

Donderdag 11 juni

Voor de ochtend stond een bezoek aan Moritsburg op het programma. Het is een 16de  eeuws jachtslot, omgeven door een grote vijver. Met gidsen bezochten we de diverse vertrekken: zalen met  enorme geweien (soms wel 70 stuks in een vertrek), pronkkamers met ledertapijt als behang, schitterende antieke meubels, zilveren voorwerpen, Japans- en Meissner porselein enz. Dit kasteel is onder August der Starke gerestaureerd tot het huidige slot.

Vol indrukken reden we om 12 uur naar Dresden, waar we vrije tijd hadden tot 15.45 uur. Menigeen maakte van deze gelegenheid gebruik om alsnog een bezoek te brengen aan het museum in het Residenzschloss. Als finale was er de rondleiding in de Semperoper, een theater van een onvoorstelbare schoonheid. Alleen al het verhaal over de geschiedenis van het gebouw ( tot 2 keer toe volledig verwoest en recent weer in al zijn pracht en praal opgebouwd), was de moeite waard. In de zaal zijn 1300 plaatsen.

Wij mochten er even plaats nemen, terwijl de voorbereidingen voor de avond voorstelling in volle gang waren. We kregen ook uitleg over de hypermoderne techniek die bij de recente  wederopbouw aangebracht werd, bijvoorbeeld bij het verwisselen van grote decorstukken of het neerlaten van een enorme lamp, wanneer die schoongemaakt moest worden. Ook vertelde de gids hoe  de akoestiek door zgn. schelpen werd geregeld.

Na het diner hebben we een plezierige avond gehad met zelfgemaakte liedjes en gedichten. Hoewel sommige leden van het gezelschap hier aanvankelijk nogal sceptisch over waren, werden er heel creatieve teksten en vondsten gepresenteerd. Compliment dames!

Vrijdag 12 juni

Jammer genoeg was het alweer tijd om naar huis te gaan. De dagen zijn omgevlogen.
We reden tot Erfurt, een prachtige stad met mooie vakwerkhuizen en een machtige Dom, die door zijn hoge ligging jammer genoeg niet gemakkelijk toegankelijk was. In Erfurt is ook een brug die net als in Venetië bebouwd is met winkeltjes, waar natuurproducten en smaakvolle handwerkproducten te koop zijn. Erg verleidelijk! We maakten voor het laatst een stop in Overath, in de buurt van Keulen, waar we genoten van een lekker afscheidsetentje. Rond 20.00 uur arriveerden we weer in Landgraaf. Veilig en wel, met dank aan Evert, de chauffeur die ons op zeer plezierige en verantwoorde wijze uit en thuis gebracht heeft. Met onze reisleider Ton Kropivsek van Lipa Tours vormde hij een prima duo.

Het is leuk om te vermelden dat we, naast enkele kritische kanttekeningen, vooral heel veel positieve reacties ontvingen. De eensluidende conclusie: een dergelijke reis is zeer zeker voor herhaling vatbaar. Er zijn zelfs al een aantal ideeën aangedragen voor toekomstige reisdoelen.